Week 2

08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 025  Auxerre 09-09-2013

Natuurlijk hebben we gehoord van de kathedralen van Auxerre. En we hadden gehoord van de oude citadel waar je doorheen kun wandelen en je terug waant in het verleden maar als je de stad dan zit liggen dan krijg je toch wel een aha gevoel. Niets teveel gehoord, prachtig. Ons plaatsje aan de rivier Yonne ook trouwens. We staan vooraan en kijken uit op de oude stad. Eerst koffie, een beetje relaxen en vanavond op stap in het verleden.
08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 028 08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 045

Het regent, bah dat kunnen we net niet gebruiken. Het maakt alles wat donkerder en triester maar we laten ons er niet door weerhouden en steken de voetgangersbrug ‘passerelle’  over die ons direct met de citadel verbindt.
Bij het infocentrum halen we een stadsplattegrond en we beginnen aan een stevige klim door nauwe straatjes met namen als Dechamps, Rue Lebouf, Rue Fourier en Rue d’Horloge.  Prachtig, de huisjes hangen moe tegen elkaar aan en de leeftijd is er aan af te lezen. Jammer is het dat er heel veel monumenten tussen zitten die echt verloederen. Deze stad verdiend een beauty arrangement.
Als eerste komen we de Cathedrale St. Etienne tegen. Een grotesk en massief bouwwerk in Gotische stijl waar rijen met steunberen aan de buitenkant de muren van de nodige steun voorzien. Binnen is het erg donker helaas waardoor het niet echt lukt een paar mooie foto’s te maken.
08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 027 08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 051 08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 036 08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 035 08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 040

Als we buiten komen is het droog en we slenteren verder. Jammer dat het in de smalle straatjes zo druk is met autoverkeer. Het ontsiert het plaatje.

08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 032 08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 031 08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 044

Aan de Rue du Pont komen we de Eglise St. Pierre tegen. Alweer een bouwwerk om u tegen te zeggen.       08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 048 08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 046

Langzaam valt de duisternis in en we hebben genoeg gezien. Via Pont Paul Bert verlaten we de oude stad en wandelen via Quai de l’Ancienne Abbeye terug naar de camper.
Morgen verder.

Imphy 10-09-2013

Vannacht heeft het nog geregend maar nu is de lucht bijna wolkeloos. Het is prachtig weer. Vandaag gaat het verder richting het westen en de reis brengt ons langs mooie dorpjes en een afwisselend landschap.
Imphy heeft, volgens het ACSI boekje een CP met water, toiletspoelmogelijkheid, stroom en vuilwaterafvoer. Dat klopt maar wat doe je als het zwembad dicht is als je ’s morgen weg wilt en er geen jetons te krijgen zijn? De camperaars slepen met jerrycans met water uit een kraan verderop rond en het toilet reinigen gaat in het toiletgebouw. Het is een prima plaats met veel ruimte die goed bezocht wordt. Het dorpje stelt niet veel voor maar achter de CP loopt een wandelpad langs de Loire en we besluiten daar gebruik van te maken.
Dat de herfst in aantocht is zien we aan de elfenbankjes die op de schors van de bomen groeien.
08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 060 08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 061

Langs het pad staan talloze struiken met bramen. Even verderop zien we een vos over het pad rennen. Het wordt al donker als we weer terug zijn. We lezen nog wat en gaan slapen. Morgen een nieuwe dag.

Chamblet 11-09-2013

We vertrekken richting Montluçon en vinden een CP bij de kerk in het plaatsje Chamblet met sani en stroom,  helemaal gratis. Het weer is donker maar dat doet geen afbreuk aan het prachtige landschap. In Veure lunchen we en we maken een korte wandeling naar kerk.
08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 072 08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 079 08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 078 08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 073 08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 082 08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 081 08-09-10 en 11-09 Ligny en Barrois-Auxerre-Imphy 080
Rond drie uur zitten we aan de koffie op het dorpspleintje van Chamblet.  Oradour sur Glane 001
Morgen gaan we Oradour sur Glane bezoeken een dorp waar de tijd na 10 juni 1944 heeft stil gestaan.

Oradour sur Glane 12-09-2013

Dat was Chamblet en nooit weer Chamblet. Weten wij veel, het is een mooi pleintje aan de voet van het kerkje. Ziet er mooi uit en dan vermoed je dat er een dorpje achter het kerkje ligt maar laat Chamblet nou niet meer zijn dan een kruispunt van wegen waar de hele lange nacht het verkeer constant doorgaat. Henk heeft er bijna niet van geslapen en staat moe op. We willen eigenlijk Montluçon gaan bezoeken maar besluiten de stad met al zijn drukte maar over te slaan en naar Oradour sur Glane te gaan. Niet vanwege zijn schoonheid maar vanwege zijn bizarre en indrukwekkende einde  op 10 juni 1944. Het dorp is op die dag tussen 16.00 en 17.00 uur platgebrand en alle mensen die in het dorp woonden, 642 personen, mannen, vrouwen en kinderen allemaal zijn ze vermoord.
Het dorp is nooit herbouwd en is gelaten zoals het was. De foto’s spreken voor zich. Ik heb er niets aan toe te voegen. De klokken die op de foto staan zijn tussen 16.00 en 17.00 uur gestopt met de tijd aan te geven. Vanaf dat moment stond hier de tijd stil.
Oradour sur Glane 015 Oradour sur Glane 016 Oradour sur Glane 020 Oradour sur Glane 022 Oradour sur Glane 035 Oradour sur Glane 036 Oradour sur Glane 038 Oradour sur Glane 055 Oradour sur Glane 065 Oradour sur Glane 067 Oradour sur Glane 069

Brantôme 13-09-2013

We vertrekken vanaf de mooie camperplaats in Oradoer sur Glane terwijl de mist als een dikke deken over het land ligt. Het is koud. De wereld maakt zich ook hier op voor de herfst. Vandaag gaan we naar een camping. Als je twee weken onderweg bent heb je was en die moet natuurlijk worden gewassen. In het boekje van de ACSI staat dat er op deze camping een mild sta-tarief is en dat er op de camping wifi is. Daar worden we blij van want dan kunnen we weer even met de kinderen Skypen, onze email lezen en het nieuws van de afgelopen dagen lezen. De mist trekt na een uur op en de zon laat zich voorzichtig zien en tegen het middaguur staan we voor de slagbomen van de camping. We wachten nog een paar minuten want als je voor twaalf uur de camping op wilt moet je extra betalen en daar hebben we geen zin in.
Als we naar de receptie gaan nemen we gelijk even de tarievenlijst door die is opgehangen. Het tarief voor de nacht klopt, over de extra belasting die we moeten betalen staat niets vermeld. Wifi is er maar daar moeten we wel 20 euro per dag voor betalen. Ik krijg goed de pest in want dat zijn toch geen prijzen? We willen twee nachten blijven maar dat gaat het niet worden. We boeken één nacht en kopen nog een paar munten voor de wasmachine € 5,- en voor de wasdroger € 3,-.
Zodra we staan schiet ik het washok in om mijn was in de machine te stoppen. Dan ga ik aan de slag om de camper een beurt te geven. Tegen de tijd dat dat klaar is kunnen we buiten zitten met een kop koffie. Vanavond nog even naar Brantôme en morgen weer richting camperplaats dat vind ik en Henk ook trouwens veel leuker. We zijn het er roerend over eens, als het moet even op de camping maar daarna, doe maar niet!
Brantôme
Brantome-Perigueux-BernosBeolac 15-0-2012 001 Brantome-Perigueux-BernosBeolac 15-0-2012 004 Brantome-Perigueux-BernosBeolac 15-0-2012 006 Brantome-Perigueux-BernosBeolac 15-0-2012 007 Brantome-Perigueux-BernosBeolac 15-0-2012 008 Brantome-Perigueux-BernosBeolac 15-0-2012 009 Brantome-Perigueux-BernosBeolac 15-0-2012 011 Brantome-Perigueux-BernosBeolac 15-0-2012 019

Perigueux 14-09-2013

Deze stad staat op mijn lijstje van ‘te bezoeken steden’. Bergerac ook trouwens maar onze schoondochter vertelde dat Perigueux leuker is dan Bergerac dus wordt het de eerste.
Het landschap is onveranderd mooi en na een tochtje van 40 kilometer zien we de stad liggen met zijn meer dan indrukwekkende kathedraal St.-Front die is gebouwd tussen 1047 en 1173, met byzantijnse koepels, die ook model stonden voor de Sacré Coeur in Parijs. Vanaf 1669 is het een kathedraal. Anders dan de meeste kerken heeft  het grondplan van de kerk een Grieks kruis als basis i.p.v. een Romeins kruis.
Op de camperplaats, ongeveer 700 meter vanaf het centrum is nog voldoende ruimte. We instaleren ons en gaan de stad in. We wandelen langs de rivier steken die over en via een vrij steile straat komen we gelijk langs de kathedraal  Brantome-Perigueux-BernosBeolac 15-0-2012 023
Brantome-Perigueux-BernosBeolac 15-0-2012 029 Brantome-Perigueux-BernosBeolac 15-0-2012 027 Brantome-Perigueux-BernosBeolac 15-0-2012 029 Brantome-Perigueux-BernosBeolac 15-0-2012 028 Brantome-Perigueux-BernosBeolac 15-0-2012 025 Brantome-Perigueux-BernosBeolac 15-0-2012 024
Het is een wirwar van smalle en minder smalle straatjes afgewisseld door leuke pleintjes. We nemen een omelet met kaas en ham in een restaurantje aan een plein en zien dat het is gaan regenen.
We hebben het lot getart en zijn zonder paraplu vertrokken. De lucht ziet staalgrijs en we besluiten naar de camper terug te gaan.
Dat blijkt een goed besluit, het hoost als we net binnen zitten.

Bernos Beaulac 15-09-2013

Het is droog! En we maken ons op om naar Bernos Beaulac te vertrekken. Niet omdat het een bijzondere plaats is maar omdat het een CP is die mooi op onze route ligt. Morgen gaan we naar Dax. Dat schijnt een mooie plaats te zijn met een goede CP. Dat is dan tevens ons laatste adres in Frankrijk.