Week 9

San Juan de los Terreros 29-10-20
En weer is het tijd om verder te gaan. Deze keer gaan we naar een CP aan het strand van San Juan die volgens het camperboekje gratis is en vlak bij het strand. Dat lijkt ons wat. De rit er naartoe duurt niet zo lang maar om er te komen kost bijna net zoveel tijd. Omdat onze Tomtom al enigszins verouderde wegenkaarten heeft zo hier en daar misten we een afslag omdat er een andere voor in de plaats was gemaakt. Dus toerden we verder tot Henk een afslag naar het dorp in de smiezen kreeg en eigenwijs als die is vond dat we daar ook wel langs konden. Dat klopte bijna, de weg richting de CP was afgesloten dus reed hij verder en wilde afslaan naar waar hij strand vermoed. Mis dus, staan we voor een doodlopende straat en afslaan naar een kasteel te bereiken via een steile klim. Terug dus. Henk zijn conclusie ‘tja, je probeert wel eens wat’. En zo is het. Tijdens de terugreis nemen we de juiste afslag en ja hoor, een plaatsje aan het strand. We parkeren tussen twee Belgen en een Nederlands stel. Niet de joligste maar dat hoeft ook niet. Wij maken een wandeling langs het niet echt goed beloopbare strand en relaxen verder. Prima plaatsje voor een nachtje.

’s Avonds zijn we getuige van een enorme onweersbui op afstand. We hebben de lichten uit en kijken onze ogen uit. Een paar uur later is alles voorbij.
San Juan de los Terreros en Torrevieja 29 en 30-10-2013 002 San Juan de los Terreros en Torrevieja 29 en 30-10-2013 003 San Juan de los Terreros en Torrevieja 29 en 30-10-2013 004 San Juan de los Terreros en Torrevieja 29 en 30-10-2013 005 San Juan de los Terreros en Torrevieja 29 en 30-10-2013 006

Torrevieja 30-10-2013

Vandaag is het tijd voor een bezoek aan Torrevieja en aan onze buren/vrienden. Het is een behoorlijk grote stad met ruin 550.000 inwoners gelegen aan de Middellandse Zee en het is er druk met toeristen en verkeer. Het weer is warm en het valt niet mee om in de wir war van éénrichting straatjes de straat te bereiken waar we moeten zijn maar Henk is niet voor één gat te vangen en rijdt onverdroten door tot we op een steenworp afstand van onze bestemming zijn. Nu begint het zoeken naar onze buurtjes en dat valt ook nog niet eens mee. Na een half uurtje hebben we lang genoeg gezocht en besluit ik te bellen zodat we door Ed kunnen worden opgehaald. We zitten een aantal uren gezellig samen op het balkon te genieten van het mooie weer en het uitzicht op het strand en de boulevard. Rond een uur of vier besluiten we de door ons uitgezochte camping op te zoeken en ook hier geldt weer rijden door nauwe straatjes en alles één richting verkeer. De straat waar de camping zou moeten zijn is vlot gevonden maar van een camping geen spoor. Waarschijnlijk opgeheven denken we en dus wordt het zoeken naar een andere plaats om de nacht door te brengen. Dat lukt ongeveer 40 km noordelijker in de buurt van San Fulgentio maar wel in the middle of nowhere maar gek genoeg met een Lidl in de buurt. Komt dat even goed uit! Morgen doen we boodschappen en verzetten we de bakens richting Ibi.

San Juan de los Terreros en Torrevieja 29 en 30-10-2013 044 San Juan de los Terreros en Torrevieja 29 en 30-10-2013 045

Ibi 31-10-2013

Het is een prachtige warme dag. Na een luxe douche op de camperplaats (prachtig toiletgebouw) gaan we boodschappen doen en vertrekken we naar Ibi. Het is een mooie rit langs een schitterend landschap afgewisseld met doorkijkjes op de middellandse zee en mooie dorpjes die tegen de bergen aangeplakt lijken te liggen. Ibi ligt landinwaarts en de CP heeft waarschijnlijk wel eens betere tijden gekend. Toch besluiten we hier te blijven want, hoewel er een school vlakbij is verwachten we dat we een rustige plaats zullen hebben. Helaas, de plaatselijke jeugd maakt herrie gedurende de nacht maar die houden het na half drie voor gezien. Eindelijk, het is stil. We kunnen slapen…

San Fulgencio ea 31-10 tot 03-11-2013 001

Pucol 01-11-2013

We vertrekken. We hebben geen zin om langer in Ibi te blijven en we besluiten verder te gaan. Tenslotte zijn we onderweg naar familie in Barcelona waar we een weekje willen blijven. Dus wenden we de steven richting de kust. Onderweg hebben we een CP in de tomtom gezet maar daar aangekomen besluiten we niet te blijven. De CP ligt kilometers uit het centrum van welk dorp dan ook en het is er razend druk met verkeer. Omdat er in de omgeving geen CP beschikbaar is belanden we op een camping in Pucol. Geen aanrader. Het is er druk en de vaste bewoners op de camping hebben het reuze gezellig met de tv aan en tot laat veel drukte. We wandelen naar het strand en lopen de boulevard af maar de huizen langs de boulevard hebben allemaal de rolluiken naar beneden en op het strand wordt niet meer gezwommen of in de zon gelegen. Het plaatsje is uitgestorven. Hier is dus het seizoen voorbij. Ons bezoek ook. Morgen verder naar St. Jaume d’Enveje.

St. Jaume d’Enveje 02-11-2013

En daar gaan we weer. Vandaag gaan we naar een bijzonder gebied. Het is de delta waar de rivier de Ebre uitmondt en waar het land nat genoeg is om rijst te kunnen verbouwen. Dat verwacht je niet in Spanje. Bovendien lopen we de kans om flamingo’s tegen te komen en dat zie je ook niet elke dag. De rit naar het gebied is mooi en als we de bergen achter ons laten zien we het natte land liggen. Het is inderdaad heel anders. Er liggen smalle weggetjes tussen de rijstvelden door waarop je met enige stuurmanskunst de tegenliggers en fietsers moet ontwijken. Het is er druk omdat de Spanjaarden een lang weekend hebben in verband met Allerheiligen op 1 november. We rijden door tot het we het strand bereiken en we zien flamingo’s in het water staan en links en rechts, bijna zo ver het oog reikt zijn er rijstvelden. Als we terug gaan richting de CP zien we een vis uit het water springen. Hoewel ik mijn camera paraat heb lukt het niet het enthousiaste dier op de foto te krijgen. De CP lift achter een restaurant en het is al laat in de middag als we daar aankomen. De keuken is volop in bedrijf en dat is te ruiken. Er is volop ruimte en we parkeren naast een Nederlands stel die al vrolijk zwaaiend ons begroeten. Ze hebben al een tijdje geen landgenoten gezien en wij ook niet dus wisselen we wat nieuwtjes en wetenswaardigheden uit. Volgens mevrouw moeten we tegen de schemering wel alles wat dicht moet in de camper dicht houden omdat er ontzettend veel muggen langskomen in dit natte gebied. Ik ben gewaarschuwd, kieren maak ik dicht en ik smeer me in met een luchtje waar muggen een hekel aan hebben (en ik ook). Gelukkig gaat het goed en zonder muggensteken, waar ik allergisch voor ben vertrekken we de volgende morgen richting Sitges.

San Fulgencio ea 31-10 tot 03-11-2013 028 San Fulgencio ea 31-10 tot 03-11-2013 031 San Fulgencio ea 31-10 tot 03-11-2013 033 San Fulgencio ea 31-10 tot 03-11-2013 034 San Fulgencio ea 31-10 tot 03-11-2013 037Sitges 03-11-2013

Via de smalle weggetjes verlaten we de rijstvelden en de delta van de Ebre. Wat is het een verschil met het droge en dorre binnenland van Spanje. Hier is het groen en in de meeste rivieren is water. Toch vallen de plaatsen langs de kust tegen. Het is voornamelijk veel hoogbouw en van de oorspronkelijke bebouwing is weinig over. Wij waren ruim dertig jaar geleden in Sitges en toen was het een behoorlijk dorp. Nu is het een badplaats met veel hoogbouw en straten vol met bars, winkeltjes en restaurants helaas. De CP moet niet al te ver van het centrum en het strand verwijderd zijn maar daar aangekomen weten we niet wat we zien. De parkeerplaats ligt op een industrieterrein en het terrein ligt in een soort van kom waardoor je alleen op het laagste deel enigszins recht kunt staan. Op de andere plaatsen heb je blokken nodig maar die zullen niet hoog genoeg zijn om de camper horizontaal te krijgen. Bovendien is het er druk omdat er een autowasplaats in de buurt is. Hier blijven we niet beslissen we en wat blijft er dan over, een camping. Morgen willen we naar Barcelona!

Barcelona-Le Boulou-P. La Nov-Valr. Plage 04-11-7-11-2013 001 Barcelona-Le Boulou-P. La Nov-Valr. Plage 04-11-7-11-2013 005 Barcelona-Le Boulou-P. La Nov-Valr. Plage 04-11-7-11-2013 013