Week 10

Barcelona/Le Boulou 04-11-2013

Wij zijn er vandaag vroeg bij. Niet dat we haast hebben maar we nemen niet de snelweg naar Barcelona maar de kustweg en die kronkelt volgens de kaart hier en daar rond bergen en dat houdt in dat je daar gewoon niet met 120 km door de bocht kunt. Ruim dertig jaar geleden zijn we al een keer langs deze weg gereden maar daar weten we niet zoveel meer van maar als we aan de eerste klim beginnen weten we weer hoe het was. Pal langs de afgrond. Poeh, Henk neemt er de tijd voor en alras vormt zich een lange sliert ongeduldige chauffeurs achter ons. Tja, we kunnen er nu eenmaal niks aan doen. Op de vlakke weg durven we wel maar hier, nee, laten we er de tijd maar voor nemen en dat doen we. Langs de weg staan verkeersborden waarop wordt aangegeven dat het verboden is te toeteren maar anders…….. Rond tien uur krijgen we Barcelona in het vizier en we kijken onze ogen uit. Waar ooit de camping was, waar de kampeerden met de kinderen lang geleden is nu allemaal industrie en andere bedrijvigheid. Het vliegveld is druk zien we en Barcelona ook maar Henk zegt altijd dat je maar op één baan tegelijk hoeft te rijden dus stort hij zich koelbloedig in het drukke verkeer. Het gaat voorspoedig en voor we het weten zijn we in de buurt van het huis waar Henk zijn zus woont. Nu lukte het de afgelopen dagen niet om telefonisch contact te krijgen en dus vermoeden we dat ze afwezig zijn maar ‘niet geschoten is altijd mis’ en daarom gaan we te voet, steil omhoog tot het straatje waar we moeten zijn. Mooi vlak en genoeg plaats voor een camper oordelen we. Maar de familie is inderdaad niet thuis en daarom komt er van camperen op dat mooie plekje niets terecht. We hadden een aantal dagen willen blijven maar dat gaat nu niet door.

Barcelona-Le Boulou-P. La Nov-Valr. Plage 04-11-7-11-2013 015We hebben geen zin om midden in Barcelona op een CP voor € 30,- per dag te gaan staan dus vertrekken we richting Frankrijk waar we nog een paar weken in het zuiden willen blijven, tenminste bij goed weer. De wind trekt behoorlijk aan en de temperatuur begint te zakken naarmate we noordelijker komen. Rond een uur of vijf bereiken we via de tolweg de CP van Le Boulou (Frankrijk)waar het druk is. Barcelona-Le Boulou-P. La Nov-Valr. Plage 04-11-7-11-2013 020We vinden nog een plaatsje en installeren ons. Het gaat regenen en het gaat nog harder waaien. Laten we hopen dat het morgen beter weer is….

Port la Nouvelle 05-11-2013

En het weer is opgeknapt. Het is frisjes maar de zon schijnt en dus krijgen we het al snel warm in de camper. Vandaag gaan we naar de provincie Languedoc Roussillon naar een natuurgebied in de buurt van Narbonne. Ons einddoel voor vandaag is de CP bij La Palme. We reizen via Saint-Cyprien, een plaatsje met een prachtige jachthaven met aanpalend een groot winkelgebied met allemaal kleine winkeltjes en restaurantjes. Bij de bakker kopen we een stokbrood en we wandelen langs de haven en de winkeltjes. Ondertussen begint het te regenen. We maken dat we in de camper komen en gaan boodschappen doen bij de Inter Marché om onze weg te vervolgen via Port Leucate naar La Palma waar de CP vlot is gevonden. Het is er rustig, er staat maar één camper op het grootste parkeerveld. Wij besluiten de camper op een naastgelegen veld te zetten met uitzicht op de camper aan de overkant. We zetten koffie en Henk neemt de situatie buiten in ogenschouw. Als hij binnenkomt wijst hij op een stoel onder het afdak van het toiletgebouw. Nu hebben we wel meer stoelen zien staan op de raarste plaatsen naast de autoweg en daarop zaten dan prostituees maar we hadden ze nog nooit aan het werk gezien op een CP. We krabben ons achter de oren en vragen ons af of we hier willen blijven. De camper aan de overkant is een mobiel bordeel en het rijdt er af en aan met auto’s. De mannen gluren ook onze camper binnen in de hoop ook hier een dame van plezier te vinden. We zijn er klaar mee, hier blijven we niet. We zien het gebeuren dat midden in de nacht iemand aan onze deur staat te kloppen en daar hebben we niet zoveel zin in. We gaan maar vinden niet zomaar een CP waar we graag willen staan. De wind trekt behoorlijk aan en als we besluiten ons geluk in Port la Nouvelle te proberen realiseren we ons dat het ook echt het laatste adres moet zijn. Een camper voor ons waait bijkans van de weg en op diezelfde plaats krijgen wij het ook voor de kiezen. Henk heeft zijn handen vol om de auto op de weg te houden omdat we die vol in de flank hebben. Langzaam rijdend bereiken we het plaatsje waar Tomtom ons over een hoge brug wil sturen. Dat gaan we niet doen dat is echt het noodlot tarten! We rijden het dorp in, langs de Super U waar een CP is waar we niet mogen overnachten. Onderweg naar een volgende CP ontdekken we vlakbij een plaats voor een camping waar ook een CP is. Het is de hoogste tijd. Henk zet de auto achter een heg met (hoge) coniferen, zoveel mogelijk uit de wind. De camper schud en de regen klettert neer. We hopen dat het morgen beter zal zijn.

Valras Plage 06-11-en 07-11-2013

Het is een onrustige nacht geweest en als we wakker worden waait het nog steeds hard. We willen vandaag naar Valras Plage. Via onze zoon kregen we te horen dat het nog een aantal dagen mooi weer zal zijn en wat is er dan fijner om dan langs het strand of de boulevard te wandelen. We maken de camper klaar voor vertrek en gaan nog even langs de Super U om een paar boodschappen te doen voor de komende dagen. De reis naar Valras duurt niet lang en het landschap is mooi bovendien schijnt de zon uitbundig. We iets heel anders dan de vorige dag. Rond het middaguur komen we in Valras aan. We sanieën en zoeken een plaatsje op de drukke CP aan de Avenue des Elyseés die op een steenworp afstand van de boulevard en het strand ligt. We trekken onze korte broek aan en de slippers en maken een wandeling. Wat wil een mens nog meer op 6 november? Even buiten zitten naast de camper misschien? Dat mag niet op deze CP en dat is jammer want binnen loopt de temperatuur al snel richting de dertig graden. Van een mede camperaar horen we dat de gendarme regelmatig langs komt om te controleren of en ook ‘campinggedrag’ op de CP wordt vertoond. Daar wordt onherroepelijk een einde aan gemaakt. Op de muurtjes zitten buiten mag niet, op de randen van de (grote) plantenbakken vlak voor de camper mag ook niet. Dat wordt dus veel de boulevard op want daar staan bankjes zat waar we naar flanerende mensen kunnen kijken en zij naar ons natuurlijk.
Gelukkig begint het rond zes uur af te koelen en met de deur open komt er frisse lucht binnen. Wij blij maar helaas, onze Franse buurman beslist in zijn grote wijsheid dat het tijd wordt om een generator van 2000 watt aan te zetten om zijn accu’s op te laden….en stinken naar diesel is het gevolg. Onze deur gaat dicht, het dakluik en alle ramen worden hermetisch afgesloten. Twee uur later gaat het ding eindelijk uit en zijn we van de herrie en de stank verlost.
We maken nog een wandeling, drinken koffie en lezen nog wat. Morgen weer mooi weer. We blijven nog een dag en gaan dan kijken wat het weer gaat doen. Als het goed is gaan we naar Agde. Bij minder goed weer gaan we eerst naar Carcasonne en willen we daar vandaan richting Castres, Albi en dan richting Clermont Ferrand.

Barcelona-Le Boulou-P. La Nov-Valr. Plage 04-11-7-11-2013 027 Barcelona-Le Boulou-P. La Nov-Valr. Plage 04-11-7-11-2013 030 Barcelona-Le Boulou-P. La Nov-Valr. Plage 04-11-7-11-2013 031

07-11-2013

En weer is het prachtig weer, iets meer bewolking dan gisteren maar het is nog zeer de moeite waard. Het is weliswaar geen ‘korte broeken weer’ maar als je nog in je T-shirt naar buiten kunt en langs de zee kunt wandelen dan heb je niets te klagen. Het is een eindje lopen richting de winkelstraat en de haven maar we hebben de tijd en we genieten volop. We doen een paar boodschappen en gaan terug naar de camper waar ik er in slaag een wifi verbinding te pakken te krijgen. De buienradar geeft aan dat het later vandaag bewolkt wordt hier en daarna wordt het weer een stuk kouder en regen staat op het programma. Dat wordt dus morgen richting Carcasonne en dan langzaam noordwaarts. Ook geen straf overigens want met de Cité op de werelderfgoedlijst moet daar toch wel iets bijzonders te verwachten zijn.

Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 008 Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 011 Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 014 Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 017 Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 020 Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 022

Carcasonne 08-11-2013

Er schijnt een waterig zonnetje en de temperatuur is aanmerkelijk gedaald ten opzichte van gister. We pakken onze biezen en vertrekken om via Narbonne naar Carcasonne te gaan. Onderweg betrekt de lucht nog meer maar de reis is prettig en afwisselend met prachtige chateaus en wijngaarden. Dat de herfst ook hier zin intrede heeft gedaan zien we aan de prachtige herfstkleuren en het veranderende licht. Als we Carcasonne binnenrijden is het grote kasteel niet te missen maar hoe we het moeten bereiken staat nergens goed aangegeven. Het bord dat aangeeft waar we kunnen parkeren missen we en zo komen we in het centrum van Carcasonne terecht. We willen een parkeerplaats zoeken maar alles staat mudvol en met zo’n grote kar kun je ook maar niet even een parkeergarage in. We rijden nog wat rond en komen weer lang het kasteel maar weer missen we de juiste afslag. Henk slaat ergens af maar de straat wordt allengs smaller en veranderd in een zandpad. Het is duidelijk niet de juiste afslag geweest. Gelukkig is er ruimte om te keren en we gaan terug. We hebben de moed al bijna op gegeven als we dan toch de juiste richting ontdekken en toch nog aan de voet van het kasteel parkeren. We zijn blij en nemen uitgebreid de tijd om alles te bekijken en dat is zeker de moeite waard.
Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 023 Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 025 Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 026 Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 028 Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 029 Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 030 Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 037 Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 042 Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 044 Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 046 Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 050 Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 057 Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 060 Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 061 Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 076 Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 080

Na ons bezoek aan Carcasonne vertrekken we naar Fanjeaux. Het is een plaatsje op een heuvel met een CP aan de rand van het dorp. Het uitzicht is mooi. Jammer dat het ondertussen regent maar na de maaltijd gaan we nog even het dorp in maar het gaat allengs harder en harder regenen zodat we snel terug gaan naar de camper. Het is koud en donker. Ik leg een dikker dekbed klaar voor de nacht. Morgen zien we wat we gaan doen. Gaan we nog zoals gepland via Clermont Ferrand of wordt het, gedwongen door kouder weer toch richting Nederland?

Het was koud vannacht. Het is negen graden in de camper en ik sta op om de kachel aan te zetten. Het regent nog een beetje en de lucht bestaat uit slechts één kleur grijs. Als de temperatuur nog verder zakt gedurende een volgende nacht dan loopt onze boiler/watersysteem spontaan leeg en zitten we zonder water. Bovendien hebben we bij de lange avonden toch wel problemen met te weinig energie omdat we maar één zonnepaneel op het dak hebben en we het licht langer aan moeten hebben en het liefst te kachel ook nog even. Na rijp beraad hebben we besloten zo snel mogelijk naar huis te gaan via Toulouse, Limoge en Parijs waar we de nacht doorbrengen op een CP tussen de vrachtwagens.

Le Boulou tot Carcasonne ea 04-11-2013 095

Winsum 10-11-2013 Re

Rond drie uur ’s middag zijn we weer thuis. Het is een fantastische reis geweest! Voor herhaling vatbaar.